viernes, 18 de febrero de 2011

TEMA 9. LA PREGÀRIA

EXPOSICIÓ:

JESÚS ENSENYA A PREGAR (Ll 11, 1-13)

Una vegada que Jesús pregava en un determinat lloc, en acabar, un dels seus deixebles li va dir: "Senyor, ensenya'ns a pregar, tal com Joan en va ensenyar també als seus deixebles."
Llavors els digué: "Quan pregueu, digueu: Pare, que sigui santificat el teu nom; que vingui el teu Regne.Dóna'ns avui el nostre pa de cada dia; i perdona'ns les nostres ofenses, perquè nosaltres també perdonem tots els qui ens ofenen, i no deixis que caiguem en la temptació."

...” i Jo us dic: Demaneu, i us donaran; busqueu, i trobareu; truqueu, i us obriran. Perquè tot aquell qui demana, obté; qui busca, troba; i a qui truca, li obren. Que hi ha algun pare entre vosaltres que, si el fill li demana pa li doni potser una pedra? O bé, si li demana un peix, que li donarà una serp en comptes d'un peix? O bé, si demana un ou, que li donarà potser un escorpí?.

Si, doncs, vosaltres, dolents com sou, sabeu donar coses bones als vostres fills, com més el vostre Pare celestial donarà l'Esperit Sant als qui l'hi demanen."

PREGAR AMB CONFIANÇA (Mt 6, 25-34)

Per això us dic: No us neguitegeu per la vostra vida, pensant què menjareu o què beureu; ni pel vostre cos, pensant amb què us vestireu. Mireu els ocells del cel: no sembren ni seguen, ni recullen en graners, i el vostre Pare celestial els alimenta. ¿No valeu molt més vosaltres que no pas ells?. Fixeu-vos en els lliris del camp, com creixen; no treballen ni filen; però us ben asseguro que ni Salomó, amb tota la seva sumptuositat, no es va poder vestir com un d'ells.

El vostre Pare celestial ja sap prou bé que en teniu necessitat. Busqueu primer el Regne de Déu i la seva justícia, i tot això altre us ho donarà de més a més. Per tant, no passeu ànsia per l'endemà, que l'endemà ja es preocuparà pel seu compte. Cada dia en té prou amb els seus propis afanys.

PREGAR AMB SENCILLESA

..Tu, en canvi, quan preguis, entra dins la teva cambra, tanca la porta amb clau i ora al teu Pare, que és present en la intimitat; i el teu Pare, que veu en el secret, et recompensarà.Quan pregueu, eviteu de parlotejar com fan els pagans, creguts que a còpia de paraules es faran escoltar. No els imiteu, perquè Déu, el vostre Pare, ja sap el què necessiteu abans que li ho demaneu.(Mt 6, 6-8)

PREGAR AMB HUMILITAT

"Dos homes van pujar al temple a pregar. L'un era fariseu, i l'altre, recaptador d’impostos.El fariseu, dret, pregava així en el seu interior: 'Oh Déu, et dono gràcies perquè no sóc com els altres homes, estafadors, injustos i adúlters, ni sóc tampoc com aquest recaptador; dejuno dues vegades a la setmana, i dono la desena part de tot el que guanyo.'El recaptador, en canvi, dret a distància, no gosava ni alçar els ulls al cel, sinó que es donava cops al pit tot dient: 'Oh Déu, apiada't de mi, que sóc un pecador!'Us dic que aquest va baixar a casa seva perdonat, i aquell altre no. Perquè tot aquell qui s'enalteix serà humiliat, i el qui s'humilia serà enaltit" (Ll 8, 10-14)
PREGAR EN COMUNITAT

Torno a assegurar-vos que si dos de vosaltres, aquí a la terra, es posen d'acord a demanar el que sigui, els serà concedit pel meu Pare celestial. Perquè on n'hi ha dos o tres de reunits en el meu nom, allí sóc jo, enmig d'ells." (Mt.18,19-20)

PER REFLEXIONAR:
La pregària és tan necessària per a la vida espiritual del creient, com l’aigua ho es per a la vida d’una planta.....
Del Catecisme (punt 2558 i següents):

La pregària és un impuls del cor, és una simple mirada dirigida al cel, és un crit de reconeixement i d’amor tant en la prova com en l’alegria (Sta. Teresa de l’Infant Jesús).
.
La pregària és l’elevació de l’ànima a Déu o la petició a Déu dels bens convenients. La humilitat és la disposició per rebre gratuïtament el do de la pregària: l’home és un captaire de Déu. “Si sabessis el do de Déu i qui et demana aigua...”.
.
En la pregària el Crist surt a trobar tot ésser humà per donar-li l’agua viva. Primer és Jesús que té set, la seva petició ve de les profunditats de Déu que ens desitja. La pregària, ho sapiguem o no, és la trobada de la set de Déu i de la nostra.
.
La pregària és diàleg amb Déu, silenci amb Déu, treball amb Déu, és viure a la seva presència.... com el nen juga confiat quan sap que la mare està per casa, així el creient viu els afers diaris com qualsevol altre, però confiat en el Senyor, el seu actuar es converteix en pregària.
.
Com pregar:
.
Llegint la Bíblia, especialment els evangelis. Reflexionant sobre el que diu per aplicar-lo a la nostra vida.
.
Un llibre de l’antic testament que especialment serveix per pregar és el dels “Salms”. Els salms nodreixen i expressen la pregària del poble de Deu com a Assemblea. És pregària inseparablement personal i comunitària.
.
El Senyor és el meu pastor (Salm 23)
El Senyor és el meu pastor; no em manca res. Em fa descansar en prats deliciosos, em mena al repòs vora l’aigua, i allí em retorna. Em guia per camins segurs per amor del seu nom.......
.
La meva ànima té set de Déu (Salm 63)
Vós, Senyor, sou el meu Déu; jo us cerco. Tot jo tinc set de vós, per vós es desviu el meu cor, com terra eixuta, assedegada, sense aigua..... L’amor que em teniu val més que la vida......
.
El Parenostre és la pregària que Jesús ens va ensenyar...
.
També podem pregar resant el sant rosari, recordem la vida de Jesús i demanem la intercessió de la Mare de Déu per aquelles intencions que li presentem.
.
La pregària de l’Angelus al migdia...... Les jaculatòries, son invocacions curtes, que ens ajuden a elevar el pensament a Déu: Déu meu siguem propici!.... Senyor meu i Déu meu!...
.
La pregària comunitària per excel·lència és la Eucaristia, la missa.
.

La pregària de les hores també anomenada la pregària de l’Església es pot resar personal o comunitàriament. Les pregàries més conegudes son : al matí “Laudes” a la tarda “Vespres”.

Un bon llibre de lectura també ens pot servir per pregar...

On pregar:

La pregària demana recolliment dels sentits, podem pregar a casa, o a l’Església. Un lloc privilegiat per a la pregària és el sagrari, davant Jesús eucaristia.
A la Missa els cristians ens reunim per pregar comunitàriament, escoltar la paraula de Déu i celebrar l’Eucaristia.
.
Quan preguem el nostre cor es transforma per la mateixa pregària i es fa més solidari, més capaç de treballar per la justícia i la pau, més esperançat de millorar l’esdevenidor. L’Esperit Sant que habita en el interior del cor ens ajuda a pregar....

No hay comentarios:

Publicar un comentario